Bound By The Beauty

Jane Siberry

  • Jane Siberry (przez pewien czas Issa, ur. 12 października 1955 w Toronto) - kanadyjska wokalistka i kompozytorka, wyróżniająca się bardzo oryginalnym głosem i dorobkiem w muzyce nowej fali, rocku alternatywnym i adult contemporary (AC, dosłownie: współczesnej dla dorosłych).

    Renoma

    Popularność zdobyły jej drugi i trzeci albumy w połowie lat 80. XX wieku, przedstawiające takie radio-przyjazne utwory nowej fali jak "Mimi on the Beach" ("Mimi na plaży"), "I Muse Aloud" ("Dumam/Działam jako muza/na głos") i "One More Colour" ("Jeszcze jedna barwa"), a w latach 90. XX wieku, szeroko stosowany adult contemporary przebój "Calling All Angels" ("Wzywając wszystkich aniołów"), w jednej wersji śpiewany duetem z k.d. lang i wykorzystanym w dwu filmach (Aż na koniec świata w reżyserii Wima Wendersa z 1991 i Podaj dalej z 1998),w finale pierwszego sezonu amerykańskiego serialu telewizyjnego Czarodziejki, oraz w niedawnym odcinku innego amerykańskiego serialu Sześć stóp pod ziemią z 2005 pt. "The Rainbow of Her Reasons" ("Tęcza jej powodów", epizod nr 57).

    Natomiast, przykładowo, jej czwarty album, The Walking (Chodzenie) z 1988, początkowo spotkał się z chłodnym przyjęciem przez krytyków, którzy znając wcześniejszą popową muzykę Jane Siberry, nie mogli strawić samego rozmachu kompozytorskiego jej nowej muzyki lub docenić zastosowaną w niej wyrafinowaną technikę długich aranżacji rocku progresywnego, łączących dźwięki instrumentów klasycznych z nietuzinkową muzyką elektroniczną, jak i niepospolitych, egzotycznych melodii o znacznych różnicach rytmu i tempa z awangardowymi, poetyckimi tekstami typu performance. Z czasem jednak i ten album uznano za jeden z najlepszych, a zarazem najoryginalniejszych tej kompozytorki i wokalistki, z tym, że kompleksowo zakrawający na muzykę "trudną", ten album nie jest uważany za przykład dostępnego wprowadzenia w twórczość Jane Siberry dla "radiogennych fanów".

    Jej kompozycja "One More Colour" ("Jeszcze jedna barwa") została zaśpiewana przez Sarah Polley na ścieżce dźwiękowej kanadyjskiego filmu z 1997 pt. Słodkie jutro (ang.: The Sweet Hereafter/fr.: De beaux lendemains), i została nagrana przez kanadyjski zespół Rheostatics na ich albumie Introducing Happiness z 1994.

    Nagrała tradycyjną nowofundlandzką pieśń ludową "She's Like the Swallow" ("Ona jest jak jaskółeczka") na albumie z 1994 francuskiego producenta muzycznego Hectora Zazou, który ukazał się pt. Chansons des mers froides (Pieśni z zimnych mórz).

    Pomimo istnienia zakorzenionej opinii, że jest lesbijką, Issa jeszcze nigdy nie wypowiedziała się publicznie na temat swojej seksualności.

    Nagroda Rady Kanady do Spraw Sztuki 2005

    W 2005 Jane Siberry została nagrodzona przez Canada Council for the Arts (Radę Kanady do Spraw Sztuki) coroczną nagrodą pieniężną Victor Martyn Lynch-Staunton Award jako wybitna obecnie tworząca artystka z dorobkiem w muzyce.

    Nowatorski marketing muzyki w sieci

    W 2005, Jane Siberry jako pierwsza zastosowała tryb cen określanych przez konsumentów jej muzyki w dostępie sieciowym, w tym gratis. Chętni do ściągania muzyki cyfrowej ze sklepu mieli następujące alternatywy, po określeniu skąd się łączą (z Kanady, USA, lub spoza Ameryki Północnej), z uwagi na różnice w stosowanym prawie:

    • "podarunek od Jane" (ang.: a gift from Jane: $0)
    • zapłatę natychmiastową - cena pozostawiona do ustalenia przez konsumenta;
    • zapłatę kiedyś w przyszłości - cena pozostawiona do ustalenia przez konsumenta;
    • cenę zwykłą - np. w przypadku konsumenta z USA, zazwyczaj:
      • $0,99 USD/utwór-piosenkę,
      • $9,99 USD/album skompresowany z przepływnością (ang.: bitrate) 128 kbps,
      • $11,11 USD/album skompresowany z przepływnością 192 kbps);
    • "dla celów promocji" (ang.: promotion: $0).

    Na stronie sieciowej sklepu ogłaszane były dane statystyczne aktualnych pobrań cyfrowych, t.j. ile zostało wykonanych procentowo w każdej kategorii cenowej i jaka była średnia cena płacona przez konsumentów, i ile procentowo zapłacono poniżej lub powyżej ceny zwykłej, a ile po tej właśnie cenie.

    Nagrania Jane Siberry/Issy są obecnie osiągalne na jej oficjalnej stronie w sieci, za darmo, tylko w postaci przekazu w formacie mp3 (i niektóre jako pliki AIFF), żeby kompletnie wyeliminować odpady tworzyw sztucznych.

    Dyskografia

    Albumy wydane przez Jane Siberry:

    • Jane Siberry (1981)
    • No Borders Here (1984)
    • The Speckless Sky (1985)
    • The Walking (1987)
    • Bound by the Beauty (1989)
    • When I Was a Boy (1993)
    • A Collection 1984-1989 (1995, kompilacja)
    • Summer in the Yukon (1995, kompilacja)
    • Maria (1995)
    • Teenager (1996)
    • A Day in the Life (1997)
    • Child: Music for the Christmas Season (1997)
    • Lips: Music for Saying It (1999)
    • Tree: Music for Films and Forests (1999)
    • Hush (album) (2000)
    • City (2001)
    • Love is Everything: The Jane Siberry Anthology (2002)
    • Shushan the Palace: Hymns of Earth (2003)
    • Dragon Dreams (2008, jako Issa)
    • With What Shall I Keep Warm? (2009)

    W kompilacjach i na ścieżkach dźwiękowych

    Utwory Jane Siberry, które zostały włączone w kompilacje lub użyte w ścieżkach dźwiękowych:

    • film: Aż na koniec świata (ang.: Until the End of the World/niem.: Bis ans Ende der Welt), 1991 ("Calling All Angels")
    • film: Zabaweczki (ang.: Toys), 1992 ("Happy Workers (reprise)")
    • film: Kruk (ang.: The Crow), 1994 ("It Can't Rain All the Time")
    • film: Tak daleko, tak blisko (ang.: Faraway, So Close/niem.: In weiter Ferne, so nah!), 1993 ("Slow Tango")
    • Time and Love: The Music of Laura Nyro, 1997 ("When I Think of Laura Nyro")
    • Women like Us: Lesbian Favorites[4], 1997 ("Temple")
    • film: Podaj dalej (ang.: Pay It Forward), 1998 ("Calling All Angels")
    • Whatever: The 90s Pop and Culture Box, 2005 ("Calling All Angels")

    Linki zewnętrzne

    Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.

fb custom audience

adform