TearDrop

Massive Attack

  • Massive Attack – angielski zespół muzyczny, wykonujący muzykę trip hop. Uważany za najważniejszego wykonawcę tego gatunku. Jeden z bardziej znanych brytyjskich zespołów pierwszej połowy lat 90. Przez ponad 10 lat miał trzech stałych członków oraz wielu współpracowników. Obecnie Massive Attack tworzy duet – Robert del Naja, znany jako 3D, oraz Grant Marshall, znany jako Daddy G.

    Historia

    Gruntem dla założenia zespołu był duży soundsystem o nazwie Wild Bunch działający w Bristolu. Jego członkowie mieszali bardzo wiele gatunków muzycznych, co dało o sobie znać w dziełach Massive Attack. Podczas występów Wild Bunch w różnych klubach Bristolu dojrzewała idea muzyczna, a także poznawali się ludzie, którzy stworzyli potem najważniejsze grupy należące do gatunku trip-hop lub inaczej Bristol sound: Portishead, Sneaker Pimps, Morcheeba. W tym czasie założyciele Massive Attack poznali też twórców dubu i reggae – Mad Professora i Horace'a Andy'ego, których wpływ jest bardzo widoczny na dwóch pierwszych albumach, i z którymi w późniejszym okresie współpracowali.

    Za datę powstania zespołu uważa się rok 1987, kiedy dwaj członkowie Wild Bunch – Andrew Vowles "Mushroom" i Grant Marshall "Daddy G" zaangażowali się w tworzenie muzyki wraz z malarzem graffiti o ksywie 3D – Robertem del Naja.

    Blue Lines

    Pierwszy singel zatytułowany "Daydreaming" ukazał się w 1990. Następny, wydany w 1991 "Safe from Harm", odniósł pewien komercyjny sukces. W tym samym roku grupa wydała swój pierwszy album, Blue Lines. Dużą popularność zyskał utwór "Unfinished Sympathy", w którym gościnnie zaśpiewała Shara Nelson. W MTV popularny był teledysk do tego utworu, przedstawiający wokalistkę idącą ulicami Los Angeles, nakręcony jednym ujęciem kamery, tzw. master shot.

    Protection

    W 1994 ukazała się druga płyta, zatytułowana Protection. Sharę Nelson, która rozpoczęła solową karierę, zastąpiła Tracey Thorn, wokalistka alterpopowego zespołu Everything but the Girl. Zaśpiewała dwa utwory (tytułowy i "Better Things"). Druga z wokalistek obecnych na tym albumie – Nicolette Suwoton – zaśpiewała w "Three" i "Sly". W dwóch kolejnych "Spying Glass" i "Light My Fire" pojawił się Horace Andy. W "Karmacoma" oraz "Eurochild" rapowali del Naja, Daddy G oraz Tricky. Dwa utwory na albumie, "Weather Storm" i "Heat Miser", to utwory instrumentalne.

    W 1995 roku wydany został album No Protection Mad Professora. Są to dubowe przeróbki każdej z kompozycji z Protection.

    Mezzanine

    Trzeci album, zatytułowany Mezzanine, ukazał się w 1998 roku. Jest to ostatnia produkcja, którą swoimi nazwiskami firmuje trójka założycieli zespołu. Tym razem wokalistką, która brała udział w nagraniu, została Elizabeth Fraser, znana z Cocteau Twins, zespołu, którego brzmienie (szczególnie LP Garlands) odcisnęło się bardzo wyraźnie na Mezzanine, jak i następnych płytach MA. Odegrała ogromną rolę w przygotowywaniu nagrań, zaśpiewała w trzech z nich, w tym w "Teardrop". W utworze "Dissolved Girl" wystąpiła natomiast brytyjska wokalistka Sarah Jay. Album charakteryzuje częste użycie gitar bądź gitarowych sampli (szczególnie w "Risingson"). Był to zresztą jeden z powodów, dla których wkrótce po wydaniu Mezzanine zespół opuścił Vowles, niezadowolony z kierunku ewolucji muzyki MA.

    Dwa utwory z tego albumu zostały użyte w ścieżkach dźwiękowych do filmów: "Dissolved Girl" w Matrix, a "Angel" m.in. w Snatch, Pi i Stay. Utwór "Teardrop" znajduje się także w czołówce popularnego serialu Dr House.

    100th Window

    Czwarty album wydany przez Massive Attack ukazał się w lutym 2003 roku. Za jego formę odpowiedzialni są Robert del Naja oraz Neil Davidge, który współpracował z zespołem podczas nagrywania poprzedniego wydawnictwa (z 3D znał się znacznie wcześniej). Wokalistką śpiewającą w trzech utworach jest Sinéad O'Connor. Szczególnie napisany przez nią tekst do "A Prayer for England" jest niejako przesłaniem politycznym. Poza działalnością artystyczną del Naja zaangażował się bowiem w ruch antynuklearny i (wraz z innymi brytyjskimi muzykami, m.in. z Damonem Albarnem z Blur) w protest przeciwko wojnie w Iraku. Pod względem muzycznym 100th Window jest w dużym stopniu kontynuacją Mezzanine.

    W 2004 Del Naja przygotował cały soundtrack do filmu Danny the Dog.

    13 marca 2006 zespół wraz z Terrym Callierem wydał nowy singel – "Live with me", który promował dwupłytową składankę z najlepszymi utworami z poprzednich płyt – Collected (wydaną 27 marca 2006).

    Splitting The Atom

    5 października 2009 ukazało się EP Splitting the Atom. Zawiera 4 utwory, z czego dwa z nich to remiksy, dostępne wyłącznie w wersji cyfrowej lub w wersji dla koneserów, jako płyta winylowa. W utworach pojawiają się w stałym składzie: 3D, Daddy G oraz Horace Andy. Gościnnie zaśpiewali Martina Topley-Bird, Tunde Adebimpe, wokalista TV on the Radio, oraz Guy Garvey.

    Heligoland

    8 lutego 2010 ukazał się piąty studyjny album Massive Attack, zatytułowany Heligoland. W nagraniach wzięli udział Hope Sandoval i Damon Albarn. W przyszłości planowane jest wydanie EP z utworami, które nie zmieściły się na płycie.

    Skład

    • Robert Del Naja (3D)
    • Grant Marshall (Daddy G)
    • Andrew Vowles (Mushroom)

    Wokaliści

    • Horace Andy – wszystkie albumy
    • Tricky – Blue Lines, Protection
    • Andy Bryan – Blue Lines (Just Be Thankful...)
    • Shara Nelson – Blue Lines
    • Tracey Thorn – Protection
    • Nicolette – Protection
    • Elizabeth Fraser – Mezzanine (Teardrop)
    • Sarah Jay – Mezzanine (Dissolved Girl...)
    • Sinéad O'Connor – 100th Window
    • Terry Callier – Live with Me
    • Damon Albarn – 100th Window, Heligoland
    • Martina Topley-Bird – Splitting the Atom, Heligoland
    • Tunde Adebimpe – Splitting the Atom, Heligoland
    • Guy Garvey – Splitting the Atom, Heligoland

    Dyskografia

    Single

    Pozostałe

    Przypisy

    Linki zewnętrzne

    Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.

fb custom audience

adform